تاريخ : ۱۳۸۸/٢/٧ | ۱٠:٢٩ ‎ب.ظ | نویسنده : رمضانی

هر عملی که فرد انجام می دهد می تواند خلاق باشد , به شرطی که دو اصل در آن رعایت شده باشد :

1- با آنچه قبلاً انجام داده متفاوت باشد .

2- صحیح , جذاب و معنی دار باشد .

در پژوهش هایی که توسط استیز ( 5۶19 ) , بارون ( 9۶19 ) و کلارک ( 1979 ) صورت گرفته صفت های ذیل به عنوان ویژگی های افراد خلاق بیان شده است ( سیف , 1379 ) :

ــ دارای گنجایش فکری و ذهنی زیادی اند .

ــ علاقة آنها به مسائل علمی , هنری , فرهنگی و اجتماعی بیشتر و دامنة اطلاعات آنها در این زمینه وسیع تر است .

ــ دربارة مسائل انتزاعی , در مقایسه با مسائل عینی و ملموس , بهتر و عمیق تر می اندیشند .

ــ دوست دارند که در مباحث عقیدة خود را بیان کنند , ولی اصرار به تحمیل عقاید خود ندارند .

ــ انعطاف پذیرند و بیانشان دارای طنز است .

ــ علاقه به سؤال و پرسش دارند و بسیار کنجکاوند .

ــ محافظه کار نیستند و بیشتر خطر می کنند .

ــ علاقه های فراوان و متنوع دارند و دارای فرآیندهای غیر متعارف فکری اند .

ــ در فکر و عمل از اصالت و نوآوری بیشتری برخوردارند .

ــ دارای زندگی تخیلی بوده , درگیری بیشتری با رؤیاهای خیالی دارند .

ــ استقلال طلب اند و دوست ندارند که از راه و روش زندگی دیگران پیروی کنند .

ــ اعتماد به نفس خوبی دارند و در مقابل ناکامی ها کم تر دلسرد و مأیوس می شوند .

ــ از معیارها , رسوم و ارزش های اجتماعی که به نظرشان قابل قبول نیستند کم تر پیروی             می کنند و بیشتر متکی به قضاوت شخصی خودند .

ــ در رابطه با دیگران رُک , صریح و درستکارند .

ــ به مسائل مذهبی همچون ارزش ها , معنی زندگی و این قبیل امور توجه می کنند .   

ــ بر غرایز خود تسلط بیشتری داشته , شخصیت رشد یافته تری دارند و کم تر دچار اختلال روحی و روانی می شوند . 

ــ دارای حافظه ای دقیق اند و به جزئیات مسائل توجه می کنند .

ــ توانایی انجام کارهای پیچیده را دارند .   

 

روش های آموزش خلاقیّت

 

1- تجارب دانش آموزان را به موقعیت های خاص محدود نکنید .

2- برای طرح سؤال ها و اندیشه های غیرمعمول و بدیع ارزش قائل شوید .

3- فرصت هایی برای خودآموزی و یادگیری اکتشافی در اختیار یادگیرندگان قرار دهید . 

۴- نسبت به تفاوت های فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنید .

5- رفتارهای آفریننده را برای کودکان سرمشق قرار دهید .      

۶- از روش ها و فنون ویژه برای بالا بردن سطح آفرینندگی استفاده کنید . 

معلّمان کارآمد معلّمانی هستند که :

1- در رشد دائمی عزّت نفس دانش آموزان می کوشند . ( جانسون , 1988 )

2- به اهمیت حل مسئله , در زندگی امروز پی برده اند . ( لس گلد , 1988 )  

3- به تفاوت های فردی دانش آموزان از لحاظ چگونگی تفکر حساس هستند . ( هانت , 1988 )

۴- تدریس خود را با نیازهای دانش آموزان و استعدادهای آنها هماهنگ می کنند . ( بروفی , 1982 )

5- رابطة صمیمانه و باز با دانش آموزان دارند . ( راجرز , 1982 )

۶- بجای محصول یادگیری , فرآیند یادگیری را مورد تأیید قرار می دهند . ( جانسون , 1988 )

« معلّمین تأثیر گذار , کارآمد و موفق معلّمینی هستند که پیوسته

کنش های اندیشمندانه ای در برابر عملکرد دانش آموزان دارند . »




  • فروش لینک دائمی | خرید رپورتاژ ارزان